Hoe de groene vink het favoriete huisdier van de banken werd

 

 

Al je googelt op “financieren voor dummies” zijn de eerste paar hits bedrijven bij wie je “met drie klikken” een zak geld op kunt halen voor je bedrijf. Maar als jij met je mooie bedrijf bij je bank aanklopt blijkt dat allemaal een stuk lastiger. Of erger nog: er is niet eens meer een deur om bij aan te kloppen. Hoe kan dat nou? Waar zijn die banken? Waarom doen die zo moeilijk?

 

 

Dat komt door regeltjes. En niet ééntje, maar tientallen. Regeltjes waar je balans aan moet voldoen, regels over de keurmerken die je bedrijf heeft, regels over de kwaliteit van de investering, waar komt je vermogen vandaan, in welke branche zit je? Regels over de contracten die je hebt…. En ga zo maar door.

 

Sinds de financiële crisis, toen banken er achter kwamen dat het ook fout kon gaan, zijn er bakken vol met regeltjes over de sector heen gegooid. En het volgen van regeltjes kost geld. En mensen. En computers. En mensen die controleren. En instanties die de controleurs controleren. En instanties die de controleurs van de controleurs controleren (en nee, dat is geen grap).

 

 

Een bank kan het zich niet veroorloven om niet aan de regels te voldoen. Dan krijgt ze een gele kaart en dat maakt het voor die bank duurder om geld te lenen. Daarom maken banken veel strengere selecties bij de (digitale) voordeur. Of ze metselen de voordeur dicht zodat je (blijkbaar) ergens anders je vraag neer moet leggen. Voordat je een adviseur te spreken krijgt bijvoorbeeld, moet je bij sommige banken minimaal EUR 250.000,- aanvragen. Anders is het voor de bank niet interessant genoeg; Het kost teveel om de adviseur te betalen, en het hele scala aan regels af te sluiten met allemaal groene vinkjes. Een bank moet voor een lening van EUR 10.000,- grofweg aan dezelfde regels voldoen als voor EUR 500.000,-.

 

 

Lekker negatief stukje Edwin…. is er dan niets leuks te melden?

 

Tuurlijk wel! Meerdere dingen zelfs! Om te beginnen bij die bank zelf. Want als je wél de vinkjes op groen krijgt, krijg je vaak een keurige aanbieding met een scherpe prijs en goede voorwaarden. Daarnaast heb je bij een goede bank vaak meer te regelen. Denk bijvoorbeeld aan betalingsverkeer of de hypotheek voor je huis. Een goede bank is vaak een goede partner voor jou als ondernemer. Daarom is het altijd de moeite om het in ieder geval bij de grote banken (Rabobank, ING, ABN-AMRO) te proberen. Daarbij loont het vrijwel altijd de moeite om ook eens bij een ander te kijken. De verschillen tussen twee banken voor dezelfde vraag zijn vaak opmerkelijk groot. Dat heeft dan vaak weer te maken met de branche en hoe groot de bank de specifieke risico’s in die branche inschat.

 

 

In de gevallen dat het bij de bank niet lukt zijn er vaak nog opties genoeg. Daarover zal ik later meer schrijven. Heb je in  de tussentijd vragen, kun je de deur bij je bank niet lekker vinden, of hebben ze de deur helemaal voor je weggehaald? Bel mij eens op 072-203 8000. Dan zullen we samen de vinkjes op groen krijgen!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0